Slakthusområdet är med sina planer för 4 000 bostäder, mer än 10 000 arbetsplatser och ett stort kulturutbud, ett av Stockholms största stadsutvecklingsprojekt. Stadsdelens mest iögonfallande byggnad riktmärke är förstås Globen, världens största sfäriska byggnad med plats för både sport och kulturevenemang. Globen representerar även solen i en enorm skalmodell av solsystemet (Pluto finns i Delsbo, 30 mil norrut). Så varför behålla exteriören så oinspirerat vit, likt en gigantisk golfboll som bara väntar på att rulla iväg över förortshusen? Varför inte förvandla Globen till en både grön och blå avbild av vår egen planet? Det skulle bli en stark påminnelse om hur skört vårt ekosystem är, och en perfekt scenisk bakgrund för Greta Thunbergs kamp mot passiviteten inför klimatförändringarna. Per Berglund, Greenworks grundare, är övertygad om att idéen är genomförbar. Företaget har redan rest lutande växtlandskap i Uppsala och är redo för större projekt.
– Vi har diskuterat möjligheten att ta oss an ett landmärke förklarar Per Berglund. Om Globen förvandlas till magisk, sfärisk trädgård kan vi förändra bilden av Stockholm rejält.
När Stefie Goudaki passerade Greenworks nya showroom vid Östermalmstorg, slogs hon av samma tanke. Hon hade redan i sin roll som en av de kreativa konstkonsulterna för Globen Culture Lab funderat på vertikala trädgårdar som ett viktigt inslag i omvandlingen av Slakthusområdet. Yoko Onos Wish Tree och Candy Changs memento mori Before I Die var några av inslagen under fjolåret, men Stefie Goudaki, som har ett förflutet som chef för Edsvik Konsthall, har även inspirerats av Stefano Boeris växtfyllda Bosco Verticale i Milano.
– Vi hade ett sextiotal projekt i Slakthusområdet 2019, berättar Stefie Goudaki, men på grund av pandemin har satsningen inte kunnat fortsätta i år. Idéen är inte desto mindre att skapa attraktionskraft i hela området, från Gullmarsplans till Globens T-banestation. Jag har mest funderat på hur vi kan försköna området när vi kombinerar konst och kultur med kommers, inte förrän nu har jag tänkt tanken att vi skulle kunna klä hela Globen grön.
Martin Lagerberg, VD för Kulturarenor, har flyttat populära Nobelberget från Sickla till Fållan i Slakthusområdet. I samarbete med Atrium Ljungberg, en av de större fastighetsaktörerna i området, gör Martin Lagerberg Fållan till ett av Stockholms större eventspace. När powerballadklubben Natten, som tidigare dragit fulla hus på Nobelberget, för första gången lanserades i Fållan tog de drygt 2 000 biljetterna slut på mindre än två minuter. Nu har pandemin däremot inskränkt verksamheten, men trots alla problem möter Martin Lagerberg åtskilliga nya servicemodeller för eventindustrin där man som besökare kan beställa och betala via appar, något som kommer att göra festivaler och andra utomhusarrangemang ännu mer lockande.
– Vårt mål är att etablera en sommarscen utanför vårt nya ställe Fållan, säger Martin Lagerberg. Globen är vår fond, och det skulle vara helt underbart om den var helt grön!
Hur känner då arkitekten Lasse Vretblad inför vår idé? Vretblad stod tillsammans med Svante Berg och Esbjörn Adamson inte endast bakom ett av de olika tävlingsförslagen för mer än trettio år sedan, de såg till att dra ihop finansiering och allt så att Globen verkligen kunde öppnas i februari 1989. Är det inte dags att göra något åt den bedagade vita exteriören?
– Det tror jag inte på, hur skulle det gå att underhålla? undrar Lasse Vretblad med ett skratt, och erkänner att han och kollegorna var aldrig särskilt intresserade av exteriören, det var innehållet i Globen som räknades.
Att som Stefie Goudaki drömma om att bygga vertikala trädgårdar stora som små kring Globen är enkelt, och nog skulle det ge området en helt ny grön identitet. De spräckta och smutsiga betongväggarna kan lätt täckas med grönska, och områdets överblivna mellanrum kan fyllas med alla typer av växtlighet. De skulle säkert också bidra till att tona ned den testosteronstinna aggressiviteten kring sportevenemangen. Men hur klär man hela Globen grön? Är det ens möjligt?
– Klart det är, säger Jens Öqvist, landskapsingenjör hos Greenworks. Vi skulle kunna planera växtvalet för absolut minimal skötsel och med några års mellanrum ta in en större skylift, man skulle även kunna tänka sig någon form av klättrande servicepersonal men det kräver en komplex infrastruktur. Jag har även funderat på om det går att skapa en världskarta med hjälp av blåtonade barrväxter som hav, gulfärgade bladvariationer för öken, bronsfärgade för berg och grönt för skog.
Jens Öqvist ser mossa som ett självklart inslag för att skapa en riktig biotop och tillsammans med tåliga vintergröna vedartade växtarter kan skötselbehoven minimeras. Det är även viktigt att växtlandskapet håller sig fint året om, och att ta hänsyn till betraktarens avstånd genom att till exempel använda större växtarter högre upp på globen.
– Med vår intelligenta datoriserade bevattningsteknik kan systemet självt känna av och automatiskt vattna och ge näring när det behövs. Vi har även övervakningssystem som meddelar om något avviker. Med hjälp av teknik och smarta botaniska urval kan vi få till en mycket låg skötsel.
– Skulle inte ett projekt i den här skalan kunna bli början till en internationell studie i hur förskönandet av urbana platser kan förändra människors sinnesstämning?